------------------------ ASAM GELUGUR: KHASIAT DAN RESIPI MASAKAN ORANG RAWA ~ Sakura Padang Pasir

ASAM GELUGUR: KHASIAT DAN RESIPI MASAKAN ORANG RAWA

ASAM GELUGUR: KHASIAT DAN RESIPI MASAKAN ORANG RAWA


Bidalan Orang Rawa ada menyebut: Asam di darat, garam di laut, dalam belanga bertemu juga. Ini menunjukkan betapa pentingnya perencah asam gelugur dalam budaya dan seni masakan Orang Rawa.

Masakan tradisional Orang Rawa sangat kaya akan perencah dan rempah-rempah.
Seperti untuk memberi cita rasa asam segar, salah satu asam yang digunakan ialah Asam Gelugur. Selain menambah rasa, perencah bumbu asam juga kaya akan vitamin C yang menyihatkan.

Asam gelugur atau Garcinia Atroviridis et Anders, Buah ini termasuk dalam keluarga buah manggis, namun sepintas mirip dengan buah limau purut.

CARA GUNA ASAM GELUGUR.

Buah ini di iris tipis kemudian dijemur hingga kering. Asam gelugur banyak diguna dalam masakan Orang Rawa, dan perencah ini memberikan rasa asam seperti jika kita menggunakan air asam jawa.

Asam gelugur ini banyak dijual di pasar, pasar tani, pekan sari dan pasar malam malah ada dijual di kedai barangan runcit mahupun pasar raya.

Penggunaannya tinggal menghiris tipis asam gelugur dan ditambahkan 2-4 potong dalam masakan.

KHASIAT ASAM GELUGUR.

Selain untuk menambah sedap masakan, asam gelugur juga memiliki banyak khasiat untuk kesihatan manusia.

Asam ini berkhasiat untuk menurunkan berat badan, memberi efek inhibitor terhadap perkembangan Plasmodium Berghei yang jadi penyebab malaria, membantu mengekang nafsu makan dan menggalakkan penguraian lemak dalam tubuh manusia, mengurangi kolesterol jahat dalam darah, mengatasi sakit cacingan, edema, masalah haid, ubat reumatik, ubat hipertensi, sakit telinga dan radang gusi.

Ubat Reumatik: Air rebusan kulit buah asam gelugur dikatakan mampu digunakan untuk merawat reumatik. Ambil sejemput kulit buah asam gelugur segar, lalu rebus.
Minumlah selagi masih hangat.

Ubat Sakit Telinga: menjadi tradisi Orang Rawa dahulu, menggunakan rebusan air daun dan akar asam gelugur untuk menyembuhkan sakit telinga melalui tetesan ke dalam telinga.

Ubat Radang Gusi: Buah asam gelugur juga dikatakan mampu melegakan sakit radang gusi. Caranya adalah dengan mengambil sekeping asam gelugur kemudian cuci dan ramas-ramas atau ditumbuk hingga hancur, sampai boleh dibuat gumpalan.
Tempelkan di celah-celah antara gusi dan bahagian pipi selama 10 hingga 15 minit, kemudian kumur dengan air hangat suam.

RESIPI MASAKAN ORANG RAWA

ASAM TUMIS PEDAS SULUR KELADI KEMAHANG

BAHAN-BAHANNYA 
Sulur keladi kemahang secukupnya (yang ni agak2 lah, mungkin dalam 1 cekak sulur keladi)
4 -5 ketul tulang ikan masin kurau yang masih berdaging, cuci dan rendam
2 helai daun kunyit, disiat
2 keping asam gelugur
Air secukupnya
Garam dan gula secukup rasa

BAHAN KISAR HALUS 
2 biji cili merah
6 biji cili padi
1/2 inci kunyit hidup
5 biji bawang merah
2 ulas bawang putih
1 camca besar ikan bilis, rendam sekejap dan toskan

CARA MEMBUATNYA 
Sulur keladi kemahang jika hijau dibuat kulit luarnya, jika putih, tak payah, kemudian kerat dan ketepikan, buat hingga siap, cuci dan toskan. Celur dalam air mendidih yang diletak asam gelugur. Celur hingga lembut tapi jangan sampai lembik. Toskan.
Panaskan sedikit minyak dalam periuk, tumis bahan kisar halus hingga harum. masukkan air secukupnya (anggaran 4 cawan). Kacau rata dan biar mendidih. Tambah asam gelugur dan ikan tulang ikan masin kurau (toskan). Masak sekejap.
Masukkan sulur keladi kemahang dan daun kunyit, tambah garam secukup rasa dan secubit gula. Masak sekejap. Rasa dan jika ok boleh matikan api. Hidangkan panas bersama nasi hangat dan lauk2 lain..







                                            
                                                  
                                                   
    ~SPP~