------------------------ Firasat Orang Melayu Lama Mengenai Bunyi Burung Prenjak ~ Sakura Padang Pasir

Firasat Orang Melayu Lama Mengenai Bunyi Burung Prenjak

Firasat Orang Melayu Lama Mengenai Bunyi Burung Prenjak


Orang Melayu dahulu sering memerhatikan tanda alam untuk menentukan sesuatu firasat atau alamat. Burung prenjak adalah satu-satunya haiwan yang dianggap dapat memberi beberapa alamat dalam kehidupan mereka. Burung prenjak lebih kecil dari burung pipit. Warna bulunya kelabu dan suaranya nyaring. Biasanya akan berbunyi terus menerus. 


a. Sekiranya burung prenjak berbunyi sebelum tengah hari di sebelah timur rumah, itulah alamat yang baik kerana akan kedatangan tetamu atau sanak saudara, membawa berita yang baik.


b. Sekiranya burung prenjak berbunyi selepas tengah hari di sebelah timur rumah juga, alamatnya tetap baik kerana akan didatangi teman karib atau sanak saudara yang menyenangkan hati.


c. Sekiranya burung prenjak berbunyi pada sebarang waktu di sebelah barat rumah, alamatnya buruk kerana akan didatangi orang berniat tidak baik.


d. Sekiranya burung prenjak berbunyi pada sebarang waktu di sebelah utara rumah juga alamatnya tidak baik kerana akan didatangi orang yang menagih hutang atau janji dengan marah.


e. Sekiranya burung prenjak berbunyi pada sebarang waktu di sebelah selatan rumah, alamatnya baik kerana akan didatangi orang yang berpangkat, membawa rezeki.


f. Sekiranya burung prenjak berbunyi pada sebarang waktu di atas rumah atau atas dapur, alamatnya buruk kerana akan ada bahaya berpunca daripada api.


g. Sekiranya burung prenjak berbunyi pada sebarang waktu di bumbung rumah dengan bunyi terputus-putus, alamatnya juga tidak baik kerana ada antara ahli keluarga yang akan dijangkiti penyakit yang menular.


h. Sekiranya burung prenjak berbunyi pada sebarang waktu sambil terbang berkeliling di atas rumah, itulah alamat yang baik kerana tuan rumah akan memperoleh rezeki.


                                                 http://ijam121.blogspot.com/

                                       
                                           
                                              

                                   JANGAN ''KLIP 

                                           ~spp~