------------------------ IKAN PATIN: KHASIAT DAN RESIPI GULAI TEM[POYAK ~ Sakura Padang Pasir

IKAN PATIN: KHASIAT DAN RESIPI GULAI TEM[POYAK

IKAN PATIN: KHASIAT DAN RESIPI GULAI TEM[POYAK






Sebelum mengulas tentang khasiat ikan patin, saya akan jelaskan dulu kandungan nutrisi atau gizi yang didapat dari mengkonsumsi ikan patin ini. Pada ikan patin terdapat banyak sumber protein dan juga mengandung berbagai zat yang sangat berguna, diantaranya : asam lemak tak jenuh Omega-3, Selenium, dan Taurin.Potensi kemanfaatan ini juga di lihat dari analisis kandungan gizi ikan ini mengandung 16,08% protein, kandungan lemak sekitar 5,75%, karbohidrat 1,5%, abu 0,97 % dan air 75,7%. Ikan ini juga memiiki kandungan Vitamin yang sangat banyak dan cukup Komplit, kandungan vitamin dalam ikan Patin adalah: vitamin A, vitamin B6, vitamin B12,vitamin D, Seng, zat besi, selenium, yodium, serta flour.

Kandungan dan Khasiat Ikan Patin Untuk kesehatan

Mencegah penyakit jantung: ikan patin berkhasiat menurunkan kadar kolesterol jahat dan dapat mengurangi resiko penyakit jantung koroner.

Kandungan Seng ikan patin dapat membantu kinerja enzim dan hormon dalam tubuh
Kandungan selenium ikan patin dapat membantu proses metabolisme tubuh juga sebagian anti oksidan yang memproteksi diri dari radikal bebas.
Khasiat ikan patin yang kaya asam amino berguna untuk merangsang pertumbuhan sel otak pada bayi

Vitamin B12, untuk pembentukan sel darah merah, membantu metabolisme lemak, dan melindungi jantung juga kerusakan syaraf
Khasiat ikan patin yang kaya vitamin A dalam minyak hati ikan berguna untuk pertumbuhan tulang dan kekuatan tulang.

Khasiat Ikan Patin Untuk Ibu Hamil

Ibu yang sedang hamil sangat dianjurkan untuk rutin mengkonsumsi ikan ini, Khasiat Ikan Patin dapat menjadi sumber nutrisi penting bagi ibu dan janin yang dikandungnya. Nutrisi yang dihasilkan dari mengkonsumsi ikan patin berguna untuk pertumbuhan janin dalam kandungan ibu hamil.

GULAI TEMPOYAK IKAN PATIN SUNGAI
( Masakan Urang Rawa )

1 ekor ikan patin (eloknya ikan patin Sungai Jelai/sangkar Sungai Pahang) ikan disiang dan diperapkan dengan asam jawa dan limau nipis untuk hilangkan hanyir selama kira-kira 1 jam.
500 gm timun tahun/timun masak
2 ulas kunyit hidup (bukan serbuk kunyit)
20 biji cili padi (bergantung pada yang suka pedas)
2 senduk tempoyak
2 helai daun cemomok
4 helai daun limau purut
2 keping asam gelugur
air
garam secukup rasa
gula (jika perlu dan jika suka)

Cara memasaknya

Kunyit hidup dan cili padi ditumbuk halus dan digaulkan dengan tempoyak tadi. Masukkan ke dalam periuk bersama air. Lepas tu kacau sehingga rata dan masukkan asam keping. Masukan timu tahun yang dipotong empatsegi bujur. Letak di atas api dan biarkan selama kira-kira 15 minit. Masukkan ikan patin sungai dibersihkan tadi, masukkan daun cemomok dan daun limau purut.

Masukkan garam secukup rasa, jika tak suka pedas, kurangkan cili padi tadi. Kalau terlajak, rasa amat pedas, bubuh sedikit gula.

Petua

Tempoyak yang digunakan eloklah yang sudah diperam melebihi 5 hari

Selamat mencuba



                                       
                                           
                                              

                                   JANGAN ''KLIP 

                                           ~spp~